MARK | Utrecht

MARK bestaat uit drie lagere bouwblokken van waaruit zich drie woontorens omhoog richten. De hoogste toren is maximaal 140 meter hoog. MARK krijgt circa 1.000 huur- en koopwoningen, waarvan ongeveer de helft van de woningen is bestemd als sociale huurwoning, middenhuur- of zorgwoning. Met dit grote aantal woningen op ongeveer 1,5 hectare bouwgrond is MARK een schoolvoorbeeld van binnenstedelijke verdichting.

Locatie

MARK ligt naast het NS-station Leidsche Rijn in Utrecht. De nieuwbouw is een volgende stap in de ontwikkeling van Leidsche Rijn. Alle voorzieningen zijn op loopafstand, dichtbij de natuur en op fietsafstand (of paar minuten met het OV) van de binnenstad van Utrecht.

MARK draagt bij aan de dynamiek van de stad, de leefbaarheid op straat en een betaalbare, sociale en inclusieve samenleving met aandacht voor groen. Samen met landschapsarchitect Karres & Brands is het landschap in feite ‘naar boven gehaald’ in de vorm van een verticaal dorp met een ‘centraal groen plein’ op straatniveau en mogelijkheden voor een groene invulling van de daken.

De historie en woonkwaliteit van de wijk Leidsche Rijn zijn uitgangspunten geweest in alle aspecten van het ontwerp. MARK is ontworpen als een echte verticale Utrechtse buurt. Alle woningen beschikken over buitenruimtes. Zelfs de hoger gelegen vrije sector huurwoningen en koopwoningen beschikken over een buitenruimte aan de geluidsluwe zijde. De glazen kroon op het hoogste gebouw refereert aan de kassen van de Westlandse Tuinen, het tuinbouwgebied dat in 1914 ontstond op de plek waar nu Leidsche Rijn is gebouwd. Een referentie naar de oorsprong van de wijk. De glazen kas op de toren bij de rooftopbar kan verlicht worden.

Mobiliteit en verkeer

De locatie van MARK is uitermate geschikt om voor ieder type vervoer gebruik te maken van de meest geschikte vorm van mobiliteit: de ‘wandelwagen’, de fiets, het openbaar vervoer of de auto.

De bewoners van MARK kunnen parkeren in de MARK parkeergarage. Deze garage biedt plaats aan circa 300 auto’s, waarbij er ook plekken zijn gereserveerd voor deelauto’s. De overige parkeerplaatsen zijn beschikbaar aan de randen van het plan in de openbare ruimte en in naastgelegen parkeergarages. Ook parkeergelegenheid voor het stallen van (deel)fietsen is er voldoende. Goed bereikbaar op maaiveldniveau, zodat je ook ‘s avonds je fiets veilig kunt parkeren en je hier vaak gebruik van maakt.

Bereikbaarheid

Met de ontwikkeling van MARK wordt een directe, veilige verbinding met het park gecreëerd. Niet alleen de nieuwe bewoners van MARK kunnen hier gebruik van maken, maar ook alle bezoekers uit bijvoorbeeld Leidsche Rijn Centrum.

Het autoverkeer wordt zo veel mogelijk aan de randen van de projectlocatie gehouden. De westelijke route loopt langs de gevelrand voor een verbinding met de Oslostraat. Deze dient als ontsluiting voor de bestaande parkeergarage en het voetgangersvriendelijk houden van het park. De plint krijgt langs de nieuwe Stockholmstraat genoeg ruimte om in de toekomst terrassen en actieve functies te faciliteren in de bestaande parkeergarage. De route door het park heen is alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers.

Wonen

Verdeeld over drie woongebouwen krijgt MARK in totaal circa 1.000 woningen, zowel huur- als koopwoningen in diverse prijsklassen. Een aanzienlijk deel bestaat uit huurwoningen. De sociale woningen en de middenhuurwoningen komen zowel in de laagbouw als in het onderste deel van de hoogbouw. MARK biedt ook ruimte aan kleinschalige en wijkgerichte zorgwoningen, zodat mensen in hun eigen buurt kunnen blijven wonen als zij een zorg- of ondersteuningsbehoefte hebben. In het hoogste deel van de (middelste) toren bevinden zich de meer luxe appartementen voor de categorie koop. Het ontwerp van MARK stimuleert bewoners en bezoekers elkaar te ontmoeten. MARK biedt een aantal ontmoetingsruimten voor haar bewoners.

Voorzieningen en openbare ruimte

Op de begane grond van de gebouwen is ruimte voor in totaal maximaal 2.000 m² commerciële voorzieningen en horeca, verdeeld over meerdere kleinere units, passend bij de omvang van het plan.

Daarnaast is ruimtelijk groen een belangrijk onderdeel van MARK. Ook komen er voldoende groene zones in het gebied, om verharding tegen te gaan. Zo wordt onder het centrale plein ruimte gecreëerd en bewust op deze plek geen parkeergarage ontwikkeld. Hierdoor kunnen bomen en struiken in het gebied in de volle grond staan en eventueel overtollig water op een natuurlijke manier afvoeren.

Stuur project door