Een bijzonder persoonlijke bouwgroep? Tuurlijk toch.

Door Kristian Makkinga, directeur.

Ontwikkelen, bouwen en onderhouden. Als je het plat slaat, is dat wat we bij Koopmans doen. Maar is dat uniek? Nee. Die conclusie zette ons een tijd geleden aan het denken. Al snel beseften we dat het tijd was voor een nieuwe positionering. Misschien heb je inmiddels al gezien dat er wat veranderd is. Ik vertel je graag waarom.

De persoonlijke bouwgroep.

Het belangrijkste inzicht? Dat we niet uniek zijn in wát we doen, maar vooral in hóe we het doen. Hoe veel, groot en hoog we ook ontwikkelen, bouwen en onderhouden… het toegankelijke en betrokken karakter waarmee we ooit als familiebedrijf begonnen, is altijd bewaard gebleven. We hebben oprechte aandacht voor elkaar en zetten in op langdurige relaties. Dat maakt ons een bijzonder persoonlijke bouwgroep. Misschien wel de meest persoonlijke van allemaal.

Op z’n Koopmans.

Gooien we het met deze positionering over een compleet andere boeg? Nee, dat niet. Maar dat was ook niet de bedoeling. We blijven de Koopmans zoals je ons kent, maar we hebben nu de handvatten om dat meer uit te dragen. Ik en mijn collega’s hebben zin om ons verhaal beter te vertellen. Om een belofte te kunnen doen waar je ons echt aan mag houden. Niet op arrogante of borstklopperige wijze, maar vooral met heel veel trots. Da’s voor ons heel vanzelfsprekend. Tuurlijk toch.

Even terug naar het begin. Zo’n anderhalf jaar geleden zaten we met een aantal collega’s om tafel om een nieuwe arbeidsmarktcommunicatie-campagne op te zetten. Maar om Koopmans als werkgever sterk op de kaart te zetten, moesten we eerst helder hebben wie Koopmans is als gehele organisatie. Daarom stapten we samen met creatief bureau Artica in een uitgebreid merk-traject. We zochten antwoord op de vraag waar we als Koopmans voor staan. En misschien nog wel belangrijker: hoe we willen dat onze doelgroep naar ons kijkt. In een aantal sessies deden we verschillende workshop-oefeningen om antwoorden te vinden. Maar we zochten het ook buiten onszelf, in interviews met klanten en ex-klanten bijvoorbeeld.

In beeld en taal.

De basis voor de nieuwe positionering was gelegd. De afgelopen maanden werkten we hard om ‘m handen en voeten te geven. In beeld, zoals in onze brandmovie bijvoorbeeld. Maar ook in tekst, met de nu al veel gebruikte pay-off ‘Tuurlijk toch.’ Vorige week donderdag was het eindelijk tijd voor de lancering tijdens Koopmans Connect, ons nieuwe relatie-event. Een ideaal moment om ons gedachtegoed onder de aandacht te brengen en direct het persoonlijke gesprek met 
klanten aan te gaan. En met succes, want iedereen was enthousiast!

Stuur artikel door