Die trein moet blijven rijden
Een rijdende trein, zo omschrijven de mannen op de bouw de realisatie van onze conceptwoningen. Het is een andere manier van bouwen dan we vanuit de traditionele bouw gewend zijn. Maar wat zijn die verschillen dan en hoe is dat voor deze mannen op de bouwplaats? Dat gaan we eens onderzoeken en dus trekken we de bouwlaarzen aan, zetten de helm op en gaan in gesprek met onze collega’s die letterlijk met de ‘voeten in het beton’ staan. Gerrit Veltman, Bert Stoevelaar en Iwan Sasbrink geven ons een kijkje in hun werkdag op de bouw van 20 conceptwoningen in Arnhem.
Het valt en staat met logistiek
Op de eerste echte regendag na een zeer droge periode, begint de vaste cascoploeg van Koopmans, met Gerrit, Bert en Iwan, ’s morgens om 07.00 uur aan hun werkzaamheden op het project Schuytgraaf in Arnhem. Voor de klus op dit project is de ploeg tijdelijk uitgebreid met een ZZP’er en is ook een kraanmachinist van de firma Kuiphuis betrokken bij de werkzaamheden. Vandaag gaan de mannen met elkaar prefab elementen plaatsen. Dit betekent dat aan het eind van de werkdag van een aantal woningen weer een woonlaag klaar is. ‘Als we dit tempo goed vasthouden, kunnen we gemiddeld 5 woningen per week klaar hebben. Dat betekent dat van die woningen de casco’s volledig staan’, vertelt Gerrit. ´Dat vraagt natuurlijk wel om een goede planning en afstemming. Het valt en staat echt met logistiek. Dan kan die trein namelijk blijven rijden en kunnen wij achter elkaar doorwerken.´ Maar zo te zien is dat op deze bouw prima op orde.
Prefab heeft de toekomst
De realisatie van conceptwoningen start in de fabriek met het vervaardigen van de prefab elementen. Daarna rijdt een vrachtwagen de elementen naar de bouw, waarna de cascoploeg deze in elkaar zet tot een volledige woning. Het lijkt meer op monteren dan op het traditionele bouwen met tunnels en beton. ´Dat is het ook´, roepen de drie collega´s eensluidend. ´Bijna alles gebeurt met de kraan en wij hoeven daardoor minder te slepen en te sjouwen. Dus dat is minder belastend voor ons,´ vertelt Iwan. ´En´, roept Gerrit kordaat, ´Ik ben van mening dat prefab de toekomst heeft. Want alles gaat tegenwoordig sneller en het is steeds lastiger om goede vaklieden op de bouw te krijgen. Dus daarvoor zijn onze conceptwoningen de perfecte oplossing!´ Alle drie geven ze aan dat ze snel kunnen werken en die trein op stoom kunnen houden. Dat komt vooral omdat er vanaf de voorbereiding tot en met de realisatie goede afstemming is over de werkzaamheden en de planning.
Vertrouwen en veiligheid
Die rijdende trein zie je tijdens de werkdag daadwerkelijk terug bij dit team. De taken zijn goed verdeeld, zoals tijdens het moment waarop de dakelementen worden geplaatst. Twee collega´s werken dan op het dak, de andere twee op de begane grond en ondertussen komt het element met de kraan naar boven. Iedereen weet exact wat hij moet doen en via portofoons is er onderling contact. Je moet elkaar dus echt vertrouwen. ´Dat klopt´, zegt Bert. ´We zijn goed ingespeeld op elkaar, het klikt onderling en we hebben daarnaast ook veel plezier samen.´ Gerrit vult aan: ´We zijn een klein team en dan is dat onderlinge vertrouwen heel belangrijk. Daarmee zorg je namelijk ook voor een veilige werkomgeving.’ Want veiligheid is uiteraard vanzelfsprekend op de bouwplaatsen van Koopmans en dat geldt ook in de fabriek van TBI-onderneming Voorbij Prefab, waar de elementen worden gemaakt. ‘Er zit natuurlijk wel een verschil in veiligheid op de bouw of in de fabriek, maar we werken allemaal veilig. Ook hier is die goede onderlinge afstemming heel belangrijk’, aldus Gerrit. Bert geeft vervolgens nog een voorbeeld: ‘Stel dat de elementen in de fabriek niet goed op de vrachtwagen worden geplaatst, dan hebben wij hier op de bouw problemen met het lossen. Daardoor kunnen dan vervelende en onveilige situaties ontstaan.’ Kortom, veiligheid op de bouw begint dus al in de fabriek en door een goede samenwerking voorkom je met elkaar onveilige situaties.
Gedrevenheid en enthousiasme
Mooi om te zien met hoeveel gedrevenheid en enthousiasme deze collega´s werken aan onze conceptwoningen op bouwlocaties in een groot deel van het land. Vandaag was dat nog in Arnhem, waarvoor ze gemiddeld ook 3 uur op een dag moeten reizen. Over enkele weken werken ze op een locatie in het westen van het land. Dat betekent dat ze dan zelfs een aantal dagen niet thuis komen vanwege de verre reisafstand. Maar ook dan zie je het plezier, het enthousiasme en de onderlinge saamhorigheid terug bij deze mannen. Met als einddoel… mooie conceptwoningen realiseren namens Koopmans voor veel blije bewoners.