Elektrisch rijden bij Koopmans

31 jan 2022

TBI en Koopmans hebben de doelstelling om in 2025 een volledig elektrisch wagenpark te hebben. Per 31 december 2021 is 50,2% van het wagenpark bij Koopmans elektrisch. Bij Koopmans faciliteren we laadpalen op alle vestigingen én alle bouwplaatsen. In dit artikel delen wij de ervaring van collega Joost Smelt met zijn elektrische bolide, lees je mee?

Ik heb de opkomst van de elektrische auto’s redelijk gevolgd. Ik ben steeds verder geïnteresseerd geraakt door de snel ontwikkelende techniek die de autobranche heeft laten zien. Waar we jaren lang benzine, diesel en LPG hebben verbrand om ons van A naar B te verplaatsen, biedt elektriciteit de mogelijkheid om het in ieder geval schoner en slimmer te doen. En met slimmer bedoel ik beter nadenken over je reis van A naar B. Want het grootste ‘nadeel’ van een elektrische auto is de actieradius. Vroeger kon je met een tank vol diesel makkelijk 1.000 kilometer het land doorkruisen, maar met een elektrische auto is dat ineens een uitdaging. Hoezo is het een verbetering? Ik word ineens beperkt in mijn bewegingsvrijheid! Maar is het wel vrijheid als het ten koste gaat van de natuur? De verbetering zit in je ecologisch voetafdruk.


Ik hoor je denken: ja, maar waar wordt die accu van gemaakt en wat als de auto kapot gaat? Er is nog veel te verbeteren aan de techniek en de herkomst van de huidige materialen in de elektrische auto’s. Maar we moeten ergens beginnen. 
Nou, genoeg Greta Thunberg geneuzel… Hoe rijdt het? Ik mag een Hyundai Kona 64KW uit 2019 rijden. Met een WLPT actieradius van 484 km heeft de Kona een behoorlijk bereik. Ik zou feitelijk van het kantoor naar Amsterdam, terug naar kantoor en weer naar Amsterdam kunnen rijden. Maar de praktijk heeft mij geleerd dat deze opgegeven actieradius erg gevoelig is voor weer, wind, airco, snelheid en gewicht. Een volle accu in de winter geeft mij 280 km bereik en in de zomer 380 km. Dat is nog steeds voldoende om naar Amsterdam te rijden. Dat betekent dat ik in de winter in Amsterdam een beetje bij moet laden. Mijn oude gewoonte van “gooi de tank maar vol” is niet meer van toepassing. Ik laad zolang ik de tijd heb. 


Ik neem Amsterdam weer als voorbeeld. Ik kom daar aan met 120 km rest energie. Voor de terugweg heb ik 40 km energie nodig. Aan een gewone laadpaal van 11W heb ik na een uurtje laden voldoende om in Enschede te komen. Aan de snellaadpaal haalt mijn auto max 77kW. Dan heb ik al na 5 minuten ruim voldoende energie om naar Enschede te rijden. In het begin is het wennen om met deze methode te rijden. Heel af en toe zie ik de pompstations nog, maar ik mis ze nog niet. Op winterdagen verwarmt de auto zich zelf voor vertrek, dus ruiten krabben is niet meer nodig. In de zomer kan ook de gewenste temperatuur van te voren ingesteld worden. Wanneer ik ‘s ochtends vroeg moet vertrekken, zorg ik dat al het geluid van de auto uit staat. Het enige wat je dan hoort zijn de banden op het wegdek. Wanneer je jonge kinderen hebt, waardeer je deze functie enorm.
De mooiste eigenschap aan de auto is denk ik de acceleratie. De Kona gaat van 0 km/u naar 100 km/u in minder dan 8 seconden. Net zo snel als een BWM 3 serie met meer dan 200 pk. Dat bezorgt regelmatig een grote glimlach op mijn gezicht. Het blijft mooi speelgoed.